dNode P1 - FAQ

dNode P1 är vanligtvis kompatibel med en stor variation av elmätare som stöder standardprotokollet för P1-anslutning. För att vara säker på om den är kompatibel med din specifika elmätare, rekommenderas det att du konsulterar produktens manual eller kontaktar leverantören (ditt elnätbolag)
 
Observera att elmätarens P1-port måste fungera även som strömförsörjning till en P1-enhet. Den svenska branschrekommendationen säger 5VDC och 250mA. dNode P1 klarar sig med god marginal under 250mA.
 
Givet ovan, fungerar dNode P1 med följande elmätare:

– Landis-Gyr E360 (E.ON, Landskrona Energi)
– Sagemcom T211/S211 S34U18 (Vattenfall, Ellevio, Kraftringen)
– Aidon 6534 – Versionen som har RJ12-port (Tekniska Verken) 
– Star STZ351 (Tranås Energi)
– Kamstrup OMNIA (inte gamla OMNIPOWER)
– Itron A100/A300

dNode P1 fungerar sannolikt med samtliga DLMS/COSEM Mode D baserade mätare.

dNode P1 fungerar inte med:
– ISKRA AM550 (E.ON) – E.on kan inte aktivera porten på denna.
– Kamstrup OMNIPOWER

Om din elmätare är utrustad med en kompatibel P1/HAN-port skall dNode P1 kopplas in i denna. Det är ett RJ12 uttag. Använd den medföljande kabeln.

Om du har anslutit din dNode P1 till din elmätare men inte ser det blåa skenet och inte kan hitta enhetens WiFi, kan det finnas flera möjliga orsaker till problemet. Här är några vanliga problem och lösningar:

  1. Aktiverad elmätare
    Har du aktiverat din elmätares P1/HAN-port? Vissa elnätbolag kräver att kunden ber om att få denna port aktiverad.

  2. Strömförsörjning: Din elmätare måste förse enheten med ström (5V DC). Kontrollera att din elmätare kan förse P1-enheter med strömförsörjning.

  3. Kablar och anslutningar: Se till att alla kablar är korrekt anslutna både till elmätaren och till dNode P1-enheten. Dubbelkolla att anslutningarna är säkra och att det inte finns några lösa kontakter.

  4. Konfiguration av WiFi: Om enheten inte sänder ut något WiFi-nätverk kan det bero på att WiFi-funktionen inte är aktiverad. Försök återställa enheten genom att koppla ur den och ansluta den igen. 

  5. Felaktig enhet: Om ovanstående åtgärder inte löser problemet kan det vara så att din dNode P1-enhet är defekt. I så fall kan du behöva kontakta tillverkaren eller återförsäljaren för att få support eller en ersättningsenhet.

Om du kopplat in din enhet korrekt skall du kunna upptäcka ett WiFi som heter ”dNode P1”. Det kan bero på att du har mätaren på för långt avstånd från din dator, smart phone eller annan enhet du försöker ansluta ifrån